mainos_428

Huolinta, ahtaus ja tullaus

Huolinta teki comebackin

artikkelikuva: Huolinta teki comebackin

Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliiton toimitusjohtaja Petri Laitinen. Kuva: Katri Lehtola / Keksi


Liikenne ja logistiikka ovat yksi eniten koronasta kärsineistä toimialoista. Palta ry:n Palvelujen suhdanteet 1/2021 -raportin mukaan toimialan liikevaihto laski viime vuonna 20 % ja työllisten määrä väheni 9 000 henkilöllä. Koronarajoitukset näkyivät kuitenkin etupäässä henkilöliikenteessä – tavaralogistiikassa tilanne on ollut vakaampi.

Logistiikkaketjujen järjestelyissä on silti ollut rajoitusten vuoksi poikkeustilanteita, mikä on näkynyt muun muassa logistiikkakustannuksissa sekä esimerkiksi merikonttien saatavuudessa.

Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliiton toimitusjohtaja Petri Laitinen toteaa, että teollisuuden heikot näkymät synkensivät liikevaihto- ja työllisyysennusteita huolinta- ja logistiikka-alalla vielä loppuvuodesta 2020 – mutta nyt maaliskuun lopulla tilanne näyttää jo huomattavasti valoisammalta.

”Huolinta seuraa aika tarkasti ulkomaankaupan ja viennin kehitystä. Kun helmi- ja maaliskuussa tässä on tapahtunut muutoksia parempaan suuntaan, niin myös huolinta-alan tilanne näyttää valoisammalta”, Laitinen toteaa.

Huolinta kasvaa taas

Palta ry ennustaa raportissaan "varasto- ja muut logistiikkapalvelut" -sektorille 5.5% kasvua tälle vuodelle.

”Huolinta-ala on nimenomaan puhdasta tavaralogistiikkaa, joten varmasti olemme mukana tuota kasvua”, toteaa Laitinen.

Maaliskuussa OECD julkaisi oman väliennusteensa, joka povaa maailmantaloudelle 5.6% ja 4.0% elpymistä 2021-2022. Maailmantalouden kokonaistuotanto saavuttaisi näin pandemiaa edeltävän tason tämän vuoden puolivälissä. Covid-19-rokotusten liikkeelle saamisen lisäksi kasvunäkymiä vauhdittavat eräiden maiden (erityisesti Yhdysvaltojen) finanssipoliittiset lisäpanostukset, sekä ympäri maailman oppiminen sen suhteen millä toimilla epidemiaa voidaan parhaiten rajoittaa.

OECD:n kasvuodotukset Yhdysvalloille ovat peräti 6.5% tänä vuonna, pompaten yli kolme prosenttiyksikköä joulukuusta. Laajan elvytyksen lisäksi maassa on kyetty rokottamaan väestöä nopeasti. Komean kasvun odotetaan tuovan mukanaan merkittäviä positiivisia vaikutuksia myös Yhdysvaltojen pääkauppakumppaneille.

Eurooppa käsijarru päällä?

G20-talouksista Yhdysvaltojen kovan kasvun ja Kiinan 7.8% lisäksi OECD ennustaa nyt Intialle jopa yli 12% talouskasvua vuonna 2021. Muissa maailman suurissa talouksissa kasvuodotukset ovat myös enimmäkseen korkeat.

Eurooppa tulee perässä: OECD:n euroalueen kasvuennuste vuosille 2021-2022 on 3.9% ja 3.8%. OECD:n väliennuste ei sisällä erillistä ennustetta pienemmille jäsenmaille kuten Suomelle.

Petri Laitinen toteaa, että koronapandemia on toki vaikuttanut huolinta-alan liikevaihtoon ja työllisyyteen negatiivisesti, mutta ei niin paljon kuin keväällä 2020 pelättiin.

”Vielä maaliskuussa 2020 näytti siltä, että maailmankauppa romahtaa erittäin rajusti. Heti huhtikuussa alkoi kuitenkin jo vähän helpottaa, että kyllä elämä sittenkin jatkuu”, hän muistelee vuoden takaisia tunnelmia.

”Sen jälkeen tavara on virrannut aika tavalla entiseen malliin. Korona vaikuttaa edelleen ulkomaankaupan kuljetusten reitityksiin, mutta logistiikka kyllä toimii olosuhteisiin nähden hyvin.”

Teksti: Sami J. Anteroinen

Mitä mieltä olit artikkelista?

vote 1 vote 2 vote 3 vote 4 vote 5

Seuraa Prologistiikka

Prologistiikka uutiskirje

mainos_580
mainos_35



Seuraa Prologistiikka
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »