Kohti vastuullisempaa sisälogistiikkaa

Vastuullisuus on tullut voimalla myös sisälogistiikkaan – ja se laajentaa tonttiaan jatkuvasti. Samalla kun yritykset pyrkivät vähentämään hiilijalanjälkeään, sellaiset teemat kuin energia- ja materiaalitehokkuus, päästövähennykset ja kierrätys ovat juurtuneet toimialan sisäiseen keskusteluun tehokkaasti.

Sisälogistiikassa energiatehokkuus tarkoittaa hyvin usein vähintäänkin vihertävää teknologiaa, kuten trukkikaluston päivittämistä sähköiseksi. Sähkötrukeissa siirtymä käy jykevästi lyijyakkua käyttävistä laitteista litiumioniteknologiaa hyödyntäviin malleihin.

Esimerkiksi Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaalle hankittiin muutama vuosi sitten sata sähköistä trukkia. Näistä noin 80 korvasi elinkaarensa lopussa olevia koneita ja loput vastasivat autotehtaan kasvaneisiin tarpeisiin. Dieselkäyttöisten vastapainotrukkien korvaaminen sähkökäyttöisillä merkitsee Valmet Automotiven laskelmien mukaan miljoonan kilon hiilidioksidipäästöjen vähennystä vuodessa.

Trukkien käyttöaste Uudessakaupungissa on korkea: töitä tehdään arkisin kolmessa vuorossa eli koneet ovat ajossa viitenä päivänä viikossa kellon ympäri. Litiumioniakkuja käyttävät työntömastotrukit levähtävät latauksessa sen aikaa, kun trukkikuski käy tauolla. Latauspisteet on sijoitettu ympäri tehdasaluetta olevien taukopisteiden läheisyyteen. 3,5 ja 4,5 tonnin vastapainokoneet purkavat päivittäin toistasataa täysperävaunurekkaa vuoden ympäri.

Toki on myös käyttökohteita, joissa polttomoottoritrukki on edelleen ainoa vaihtoehto. Tällöinkin trendi puoltaa vähemmän polttoainetta käyttäviä ja paremmilla pakokaasusuodattimilla varustettuja malleja. Uusissa trukkimalleissa on myös parempi ergonomia, mikä taas edistää työturvallisuutta ja vähentää työstä johtuvia tuki- ja liikuntaelinsairauksia.

Logistiikkakeskusten modernit energiaratkaisut ovat luonnollisesti iso osa energiatehokkuutta. Aurinkopaneelien asentaminen laajoille kattopinnoille voi tuottaa sähköä koko logistiikkakeskuksen tarpeisiin ja maalämmön hyödyntäminen on hyväksi havaittu ratkaisu tilojen lämmityksessä ja jäähdytyksessä.

Entä sitten materiaalitehokkuus ja kierrätys? - Logistiikassa syntyy runsaasti pakkausmateriaalijätettä, jonka asianmukainen kierrätys on alalla selviö. Lisäksi jo ihan trukkikaluston huollon yhteydessä tulee kierrätettävää, kuten käytettyjä osia ja sekä jäteöljyä.

Suomalaisille logistiikkayrityksille ehkä tutuin vastuullisuuden alue on työturvallisuus. Varastotyössä sattuu keskimääräistä enemmän tapaturmia: itse asiassa tilastojen valossa varastot ovat yksi länsimaiden vaarallisimmista työpaikoista. Liukastumiset, kaatumiset, putoamiset sekä raskaiden taakkojen nostoista syntyvät vammat ovat varastotöiden yleisimpiä onnettomuuksia. Myös trukkiliikenne ahtaissa paikoissa voi aiheuttaa vaaratilanteita.

Vastuullinen yritys kartoittaa varastojen vaaranpaikat ja toimii aktiivisesti riskin vähentämiseksi. Se myös mittaa riittävän kattavasti työturvallisuuden tolaa ja kertoo muutoksista avoimesti.

Varastolla yksi keskeinen työturvallisuutta parantava keino on trukkikaluston hallintajärjestelmä. Kun järjestelmä tuottaa tietoa siitä, kuka trukkia on ajanut, milloin ja miten, voidaan esimerkiksi törmäykset ja vaaratilanteen selvittää aiempaa paremmin, ja kuljettajille antaa tarvittavaa ajokoulutusta.

Vastuullisuuden virta on vahva. Tänä päivänä asiakkaat ja yhteistyökumppanit edellyttävät logistiikkakumppaneiltaan kestävän kehityksen periaatteiden noudattamista, joka konkretisoituu säännöllisinä auditointeina sekä erilaisina sertifikaatteina. Hyvin usein vastuullisuuden vaatimukset ulottuvat jo koko toimitusketjuun niin, että jokaisen yrityksen tulee huomioida ne omassa toiminnassaan.

Yrityksen vastuullisuutta ja kestävää kehitystä ohjaavat – viime kädessä – arvot ja strategia. Arvot ja strategia ”eletään todeksi” mittaamalla muutos. Olipa sitten kyse sisälogistiikan työturvallisuuden parantamisesta tai energiatehokkuudesta, tänä päivänä lähes kaikelle löytyy mittari.

PETRI CHARPENTIER

Mitä mieltä olit artikkelista?

vote 1 vote 2 vote 3 vote 4 vote 5

Seuraa Prologistiikka

Prologistiikka uutiskirje




Seuraa Prologistiikka
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »