mainos_828

Satamat

Smarter tekee tulevaisuuden digisatamaa vahvalla tiede- ja bisnesotteella

artikkelikuva: Smarter tekee tulevaisuuden digisatamaa vahvalla tiede- ja bisnesotteella

KUVA: JUKKA MERENLUOTO


Laineille ja satamiin kaivataan älyä. Meriteitse kulkee valtava määrä rahtia – eikä pullonkauloilta ja tyhjäkäynniltä suinkaan aina vältytä. Kun ajatellaan, että Suomen viennistä yli 90 prosenttia kulkee satamien kautta, näiden logististen umpisolmujen avaamisella on merkitystä myös kansantaloudellisesti.

Maaliskuussa 2021 startannut laaja-alainen SMARTER-projekti keskittyy digitalisoimaan sataman toimintoja tavoitteenaan tuottaa helposti toistettavia ratkaisuja matkustaja- ja rahtiliikenneterminaaleille. Projekti on osa DIMECCin Sea for Value -ohjelmaa, jossa luodaan valmiuksia älykästä ja itseohjautuvaa meriliikennettä varten.

DIMECC:in fasilitoimassa projektissa tutkimusta toteuttavat Turun yliopiston lisäksi Åbo Akademi, Novia, Turun AMK ja Jyväskylän yliopisto. Projektin teollisuuskumppanit ovat Attracs, ADE, Awake.ai, Brighthouse Intelligence, Focusplan, Lingsoft, Nodeon, Teleste ja Visy. Muita kumppaneita ovat Finnlines, Fintraffic VTS ja Tallink Silja sekä Helsingin Satama, Turun Satama ja Traficom.

Älykäs satama mullistaa kuljetusketjut

Kun suuret markkinat ja teollisuuden keskukset ovat kaukana, kannattaa kuljetuksissa ottaa kaikki hyöty irti digitalisaatiosta. Älykkäät satamat ovat keskeisessä roolissa tulevaisuuden kuljetusketjuissa: fiksut satamatoiminnot kytkevät merikuljetukset muihin kuljetusmuotoihin ja mahdollistavat tehokkaat kuljetusketjut. Projektissa otetaan huomioon logistiikkaketju rekkaliikenteestä satama-alueelle ja lastauslaiturilta väylälle.

Ekosysteemijohtaja Jukka Merenluoto DIMECC:istä uskoo, että SMARTER-projekti nostaa digitalisaation tasoa koko kuljetusketjussa:

”Eri osasten yhdistäminen ja datan jakaminen vie eteenpäin koko ketjun automaatiota, tehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä”, Merenluoto toteaa.

kuva
Turun Sataman toimitusjohtaja Erik Söderholm
KUVA: MARKKU KOIVUMÄKI

Sekuntipeliä satamassa?

SMARTERin yhtenä tavoitteena on, että aluksen satamassakäynti tehostuu, jolloin hiilidioksidipäästöjä saadaan painettua alemmas. Laivan kääntöaika lyhenee esimerkiksi sillä, että tarkka tieto aluksen saapumisajasta saadaan välitettyä eri toimijoille. Kun tämä tieto välittyy reaaliaikaisesti satamaan saapuville rekoille, ne voivat ajoittaa tulonsa ja reittinsä oikein. Näin lasti saadaan purettua ja lastattua mahdollisimman nopeasti.

Ohjelmassa ovat mukana sekä Turun että Helsingin satamat, joihin liikennevirrat kulkevat kaupungin läpi. Turun Sataman toimitusjohtaja Erik Söderholm toteaa, että yhtiön toiminnalle on tärkeää pystyä ohjaamaan sataman liikennevirrat sujuvasti ja turvallisesti kaupungin muiden toimintojen ja rakenteiden keskellä.

”Myös sataman kenttäalueiden käytön tehostuminen digitalisaation ja automatisoinnin kautta on tärkeää”, hän lisää.

Optimoi lastaus ja purku

Useissa Suomen satamissa liikennöivä Finnlines on kiinnostunut optimoimaan lastausta uusien alusten kapasiteettia vastaavaksi muun muassa Naantalista Kapellskäriin kulkevalla reitillä.

Kimmo Kostia, Head of Group IT Hardware, Finnlines, kertoo yrityksen etsivän Smarterin kautta ratkaisuja siihen, miten se voi paremmin hyödyntää käytettävissä olevaa satamaaluetta siten, että rekkaliikenteen ja matkustajaliikenteen lastaus ja purku sujuvat tehokkaasti.

”Pyrimme kehittämään moderneja, digitaalisia ratkaisuja tehokkaaseen ja joustavaan tavara- ja matkustajavirtojen ohjaamiseen. Tällä saamme parannettua asiakaskokemusta sekä omaa ja asiakkaidemme tehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä”, summaa Kostia.

Tehokkuuskärjellä, turvallisuutta unohtamatta

Ihmisten ja rahdin liikkumista pyritään ohjaamaan niin, että se toimii mahdollisimman hyvin sekä sataman että käyttäjän näkökulmasta. Kun matkustajavirtojen liikkeet tiedetään, pystytään turvallisuutta, kuten turvavälejä, parantamaan nopeasti myös poikkeusoloissa.

Yksi mukana olevista yrityksistä on teknologiakonserni Teleste Oyj, joka kehittää ja tarjoaa video- ja laajakaistateknologioita sekä niihin liittyviä palveluita.

”Smarterissa pilotoimme tilannekuvajärjestelmä- ja videovalvontaratkaisua, joka parantaa rahti- ja matkustusliikenteen operatiivista tehokkuutta ja turvallisuutta”, kertoo innovaatiojohtaja Jani Väre Telesteltä.

kuva

Kolmen tiedekunnan kopla

SMARTERin ”emo-ohjelma” Sea for Value yhdistää tutkijoita Turun yliopiston kolmesta tiedekunnasta: kauppakorkeakoulu tutkii älykkäiden väylien ja satamien visioita ja uudenlaisia liiketoimintamalleja, oikeustieteellinen tiedekunta keskittyy kansainvälisen merioikeuden kysymyksiin ja teknillisen tiedekunnan tutkijat puolestaan tutkivat datasensorifuusiopohjaisten koneoppimismenetelmien hyödyntämistä tilannekuvan luomisessa.

Kaikkiaan ohjelmassa pyritään laajaan yhteiskunnallisen vaikuttavuuteen tuottamalla tutkimukseen perustuvia suosituksia sääntelyyn, liiketoimintaan, datan käyttöön ja jakamiseen sekä standardisointiin. Sen ensimmäinen projekti, vuonna 2020 käynnistynyt Fairway, keskittyy älyväylään ja etäluotsaukseen.

SMARTER-projekti linkittyy edeltäjäänsä jatkamalla väylän digitalisointia sataman ja logistiikkaketjun suuntaan. Ohjelman rahoittajina toimivat teollisuuskumppanit ja Business Finland.

Teksti: Sami J. Anteroinen

Mitä mieltä olit artikkelista?

vote 1 vote 2 vote 3 vote 4 vote 5

Seuraa Prologistiikka

Prologistiikka uutiskirje

mainos_829



Seuraa Prologistiikka
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »